Τι είναι η καλοήθης υπερπλασία του προστάτη;

Καλοήθης υπερπλασία του προστάτη (ΚΥΠ) είναι η αύξηση του μεγέθους του προστάτη που συμβαίνει φυσιολογικά με την πάροδο της ηλικίας. Είναι η συχνότερη πάθηση, καθώς απασχολεί 1 στους 2 άνδρες ηλικίας άνω των 50 ετών. Τα συμπτώματα της νόσου χειροτερεύουν με την αύξηση της ηλικίας καταλήγοντας να απασχολούν περίπου το 80% των ανδρών ηλικίας 60-80 ετών. Πρόκειται για μία καλοήθη πάθηση που στην πλειοψηφία των περιπτώσεων επηρεάζει την ποιότητα ζωής των ανδρών

Υπερπλασία Προστάτη: Με ποια συμπτωματολογία εμφανίζεται;

Η διόγκωση του προστάτη παρουσιάζει μια συμπτωματολογία που σχετίζεται με ανωμαλίες κατά την ούρηση. Πιο συγκριμένα, η  καλοήθης υπερπλασία προστάτη εμφανίζεται με τα παρακάτω συμπτώματα:

1. Δυσκολία στην έναρξη της ούρησης
  2. Διακοπτόμενη ούρηση
  3. Στάγδην ούρηση, δηλαδή απώλειες σταγόνων μετά το τέλος της ούρησης
  4. Χαμηλή ακτίνα ούρησης
  5. Συχνουρία
  6. Αίσθημα ατελούς κένωσης της κύστης
  7. Νυχτουρία
  8. Επιτακτική ούρηση
  9. Ακράτεια ούρων
  10. Επίσχεση ούρων, δηλαδή πλήρης αδυναμία ούρησης

Υπερπλασία Προστάτη & Διάγνωση

Η διάγνωση της νόσου τίθεται αρχικά από τον ίδιο τον ασθενή μέσα από τις πληροφορίες που δίνει στον ουρολόγο σχετικά με τις συνήθειες της ούρησής του. Η λήψη του ιατρικού ιστορικού είναι συνήθως αρκετή για μια πρώτη διάγνωση της πάθησης σε συνδυασμό με την κλινική εξέταση που περιλαμβάνει δακτυλική εξέταση.

Αφού αποκλειστεί η ύπαρξη μικροβίου με καλλιέργεια ούρων και η ύπαρξη καρκίνου με μέτρηση του PSA, διενεργείται υπερηχογραφικός έλεγχος που αναδεικνύει το μεγάλο μέγεθος προστάτη. Επίσης, πραγματοποιείται  και ουρομετρία, όπου καταγράφονται μετρήσεις σχετιζόμενες με την ούρηση και επιβεβαιώνουν το πρόβλημα. Σε αυτό το σημείο αναφέρεται ότι η  ύπαρξη υπερπλασίας προστάτη δεν έχει συνδεθεί με την εμφάνιση καρκίνου του προστάτη.

Υπερπλασία προστάτη: Θεραπεία με φαρμακευτική αγωγή και πιθανές παρενέργειες

Το είδος της θεραπείας είναι συνάρτηση της βαρύτητας των συμπτωμάτων. Στο αρχικό στάδιο, η θεραπεία είναι πάντα φαρμακευτική. Η φαρμακευτική αγωγή στοχεύει στην εξάλειψη των συμπτωμάτων και τη σταθεροποίηση της νόσου. Ωστόσο, είναι άγνωστο το πότε και το πόσο γρήγορα μπορεί να επιδεινωθεί η συμπτωματολογία ή να συμβούν επιπλοκές.

Η φαρμακευτική θεραπεία περιλαμβάνει τους α-αποκλειστές (a-blockers), τους αναστολείς της 5α-ρεδουκτάσης, τους συνδυασμούς αυτών των δύο, καθώς και αντιχολινεργικά σκευάσματα.

Οι αναστολείς της 5α-ρεδουκτάσης έχουν καλύτερα αποτελέσματα σε μεγάλους προστάτες, συνήθως άνω των 40 gr. Οι  ασθενείς αρχίζουν να βλέπουν τα ευεργετικά αποτελέσματα έπειτα από μερικούς μήνες. Επίσης, μειώνουν το μέγεθος του αδένα κατά 30% και βελτιώνουν τη ροή των ούρων και την ένταση των συμπτωμάτων κατά 15% – 20%. Η βασική παρενέργεια αυτών των φαρμάκων είναι ότι ευθύνονται για φαινόμενα στυτικής δυσλειτουργίας. Πιο συγκεκριμένα, η στυτική λειτουργία του ασθενούς μπορεί να επηρεαστεί σε ποσοστό 7% – 10%.

Οι α-ανταγωνιστές προκαλούν χάλαση των λείων μυϊκών ινών του προστάτη και του αυχένα της κύστης. Έτσι, η ούρηση διευκολύνεται και η δράση τους εμφανίζεται άμεσα. Οι κύριες παρενέργειες που έχουν είναι η υπόταση (στο 10% των ασθενών) και η παλίνδρομη εκσπερμάτιση.

Τα αντιχολινεργικά φάρμακα δρουν έναντι των ερεθιστικών συμπτωμάτων, μειώνοντας την συχνουρία και την επιτακτική ούρηση. Συνήθεις παρενέργειες είναι η ξηροστομία και η δυσκοιλιότητα.

Το είδος της φαρμακευτικής αγωγής και ο πιθανός συνδυασμός των ανωτέρω φαρμάκων αποφασίζεται από τον ουρολόγο βάση του είδους και βαρύτητας συμπτωμάτων και λαμβάνοντας πάντα υπόψη τις ιδιαιτερότητες του κάθε ασθενούς.

Διουρηθρική προστατεκτομή Turis

Η αντιμετώπιση της καλοήθους υπερπλασίας του προστάτη σήμερα είναι εύκολη μέσω της διουρηθρικής προστατεκτομής. Η διουρηθρική προστατεκτομή αποτελεί τη θεραπεία εκλογής για την καλοήθη υπερπλασία του προστάτη. Ενδείκνυται, επί αποτυχίας της φαρμακευτικής αγωγής ή όταν έχουμε επιπλοκές σχετιζόμενες με την νόσο.

Η διουρηθρική εκτομή σε φυσιολογικό ορό και η εξάχνωση σε πλάσμα (TURis) αποτελεί μια εντελώς νέα χειρουργική μέθοδο για την θεραπεία της ΚΥΠ.

Είναι μια πρωτοποριακή μέθοδος κατά την οποία το αδένωμα του προστάτη αφαιρείται σε μορφή μικρών ξυσμάτων με την βοήθεια μιας ηλεκτρικής αγκύλης. Η αγκύλη αυτήλειτουργεί με διπολικό ρεύμα και παράλληλα εξαχνώνεται υπό συνεχή ροή φυσιολογικού ορού.

Ποια είναι τα πλεονεκτήματα της διουρηθρικής προστατεκτομής TURIS;

Η συγκεκριμένη μέθοδος έχει τα ακόλουθα πλεονεκτήματα :

• λιγότερη αιμορραγία
    • μειωμένο χειρουργικό χρόνο
    • δυνατότητα επέμβασης και σε ασθενείς υψηλού κινδύνου που λαμβάνουν αντιπηκτικά φάρμακα
    • καμία παρεμβολή με βηματοδότες λόγω του διπολικού ρεύματος
    • απουσία του επικίνδυνου συνδρόμου απορρόφησης με δηλητηρίαση από νερό
    • δυνατότητα αντιμετώπισης ασθενών με πολύ μεγάλα αδενώματα
    • ταχύτερη αφαίρεση του καθετήρα
    • γρηγορότερη ανάρρωση και ταχύτερη έξοδος από το νοσοκομείο
    • ταχύτερη επάνοδος στις καθημερινές δραστηριότητες

Η διουρηθρική προστατεκτομή είναι μια σύγχρονη μέθοδος και προσφέρει μια πληθώρα πλεονεκτημάτων. Όμως, σημείο κλειδί για την επιτυχία της επέμβασης αποτελεί η καλή γνώση της τεχνικής από τον χειρουργό που πρόκειται να την πραγματοποιήσει.

Ο Χειρουργός Ουρολόγος Ανδρολόγος Χρήστος Παπαχρήστου είναι μέλος της Ελληνικής και Ευρωπαϊκής Ουρολογικής Εταιρείας και γνωρίζει εν τω βάθει την παθολογία του προστάτη και εφαρμόζει τις πιο σύγχρονες μεθόδους για την αντιμετώπισή όλων των προβλημάτων του ουροποιητικού συστήματος. Ο Δρ. Παπαχρήστου βρίσκεται στη διάθεσή σας για να σας παρέχει εξατομικευμένη διάγνωση σχεδιάζοντας το κατάλληλο θεραπευτικό πλάνο. Επικοινωνήστε μαζί μας και κλείστε το ραντεβού σας.

Με την πάροδο του χρόνου και την διόγκωση του προστάτη μπορούν να παρουσιαστούν ορισμένα συμπτώματα όπως είναι τα εξής:

• Αίσθημα ατελούς κένωσης ή πλήρης αδυναμία ούρησης
      • Διακοπτόμενη ούρηση
      • Νυχτουρία
      • Ακράτεια ούρων
      • Επιτακτική ούρηση
      • Συχνουρία
      • Δυσκολία έναρξης ούρησης

Κατά την επίσκεψη του ασθενούς στον Ουρολόγο-Ανδρολόγο, θα διεξαχθεί κλινική εξέταση  και ο ασθενής θα ενημερώσει τον ιατρό σχετικά με τα συμπτώματα που έχει παρουσιάσει. Επίσης, συνιστάται και η διενέργεια των παρακάτω εξετάσεων:

• Καλλιέργεια ούρων
      • Εξέταση PSA
      • Υπερηχογραφικός έλεγχος
      • Ουρομετρία

Η συντηρητική θεραπεία συνιστάται στην περίπτωση που η πάθηση βρίσκεται σε αρχικό στάδιο και περιλαμβάνει τη φαρμακευτική αγωγή. Το είδος της φαρμακευτικής αγωγής ορίζεται από τον Ουρολόγο-Ανδρολόγο όταν λάβει τα αποτελέσματα της κλινικής εξέτασης και των εξετάσεων.

Η χειρουργική αντιμετώπιση συνίσταται στη διουρηθρική προστατεκτομή με φυσιολογικό ορό και εξάχνωση σε πλάσμα (TURis) και αποτελεί μια αποτελεσματική μέθοδο που λύνει οριστικά το πρόβλημα.

Διότι διαθέτει μια πληθώρα πλεονεκτημάτων, όπως είναι τα εξής:

• Ελάχιστη αιμορραγία
      • Ελάχιστα επεμβατική μέθοδος
      • Μειωμένος χειρουργικός χρόνος
      • Ταχεία ανάρρωση
      • Άμεση επιστροφή στην καθημερινότητα
      • Διεξάγεται και σε ασθενείς υψηλού κινδύνου που λαμβάνουν αντιπηκτική αγωγή
      • Βραχεία νοσηλεία
      • Άμεση αφαίρεση του καθετήρα