ΕΠΙΔΗΜΙΟΛΟΓΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ

Καλοήθης υπερπλασία του προστάτη (ΚΥΠ) είναι η αύξηση του μεγέθους του προστάτη που συμβαίνει φυσιολογικά με την πάροδο της ηλικίας. Απασχολεί 1 στους 2 άνδρες ηλικίας άνω των 50 ετών. Τα συμπτώματα της νόσου χειροτερεύουν με την αύξηση της ηλικίας καταλήγοντας να απασχολούν περίπου το 80% των ανδρών ηλικίας 60-80 ετών. Πρόκειται για μία καλοήθη πάθηση που στην πλειοψηφία των περιπτώσεων επηρεάζει την ποιότητα ζωής των ανδρών.

Συμπτωματολογία – Υπερπλασία Προστάτη

1. δυσκολία στην έναρξη της ούρησης
  2. διακοπτόμενη ούρηση
  3. στάγδην ούρηση
  4. χαμηλή ακτίνα ούρησης
  5. συχνουρία
  6. αίσθημα ατελούς κένωσης της κύστης
  7. νυχτουρία
  8. επιτακτική ούρηση
  9. ακράτεια ούρων
  10. επίσχεση ούρων

Διάγνωση – Υπερπλασία Προστάτη

Η διάγνωση της νόσου τίθεται αρχικά από τον ίδιο τον ασθενή μέσα από τις πληροφορίες που δίνει στον ουρολόγο σχετικά με τις συνήθειες της ούρησής του.

Αφού αποκλειστεί η ύπαρξη μικροβίου με καλλιέργεια ούρων και η ύπαρξη καρκίνου με μέτρηση του PSA, διενεργείται υπερηχογραφικός έλεγχος που αναδεικνύει το μεγάλο μέγεθος προστάτη και ουρομετρία όπου καταγράφονται μετρήσεις σχετιζόμενες με την ούρηση και επιβεβαιώνουν το προβλημα.

ΘΕΡΑΠΕΙΑ

Το είδος της θεραπείας είναι συνάρτηση της βαρύτητας των συμπτωμάτων. Στο αρχικό στάδιο η θεραπεία είναι πάντα φαρμακευτική, στοχεύοντας στην εξάλειψη των συμπτωμάτων και τη σταθεροποίηση της νόσου.
Ωστόσο είναι άγνωστο το πότε και το πόσο γρήγορα μπορεί να επιδεινωθεί η συμπτωματολογία ή να συμβούν επιπλοκές.

Η φαρμακευτική θεραπεία, περιλαμβάνει τους α-αποκλειστές (a-blockers), τους αναστολείς της 5α-ρεδουκτάσης, τους συνδυασμούς αυτών των δύο, καθώς και αντιχολινεργικά σκευάσματα.Οι αναστολείς της 5α-ρεδουκτάσης έχουν καλύτερα αποτελέσματα σε μεγάλους προστάτες (συνήθως άνω των 40 gr) και οι ασθενείς αρχίζουν να βλέπουν τα ευεργετικά αποτελέσματα έπειτα από μερικούς μήνες. Μειώνουν το μέγεθος του αδένα κατά 30% και βελτιώνουν τη ροή των ούρων και την ένταση των συμπτωμάτων κατά 15% – 20%. Η βασική παρενέργεια αυτών των φαρμάκων είναι ότι επηρεάζουν τη στυτική λειτουργία, σε ποσοστό 7% – 10%.
Οι α-ανταγωνιστές προκαλούν χάλαση των λείων μυϊκών ινών του προστάτη και του αυχένα της κύστης διευκολύνοντας έτσι την ούρηση και η δράση τους εμφανίζεται άμεσα. Οι κύριες παρενέργειες που έχουν είναι η υπόταση (στο 10% των ασθενών) και η παλίνδρομη εκσπερμάτιση. Τα αντιχολινεργικά φάρμακα δρουν έναντι των ερεθιστικών συμπτωμάτων, μειώνοντας την συχνουρία και την επιτακτική ούρηση. Συνήθεις παρενέργειες είναι η ξηροστομία και η δυσκοιλιότητα.

Το είδος της φαρμακευτικής αγωγής και ο πιθανός συνδυασμός των ανωτέρω φαρμάκων αποφασίζεται από τον ουρολόγο βάση είδους και βαρύτητας συμπτωμάτων και λαμβάνοντας πάντα υπόψη τις ιδιαιτερότητες του κάθε ασθενούς.

ΔΙΟΥΡΗΘΡΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΤΕΚΤΟΜΗ TURIS

Η διουρηθρική προστατεκτομή  αποτελεί τη θεραπεία εκλογής για την καλοήθη υπερπλασία του προστάτη . Eνδείκνυται, επί αποτυχίας της φαρμακευτικής αγωγής ή όταν έχουμε επιπλοκές σχετιζόμενες με την νόσο.

Η διουρηθρική εκτομή σε φυσιολογικό ορό και η εξάχνωση σε πλάσμα (TURis) αποτελεί μια εντελώς νέα χειρουργική μέθοδο για την θεραπεία της ΚΥΠ.
Είναι μια πρωτοποριακή μέθοδος κατά την οποία το αδένωμα του προστάτη αφαιρείται σε μορφή μικρών ξυσμάτων με την βοήθεια μιας ηλεκτρικής αγκύλης που λειτουργεί με διπολικό ρεύμα και παράλληλα εξαχνώνεται υπό συνεχή ροή φυσιολογικού ορού.

Η συγκεκριμένη μέθοδος έχει τα ακόλουθα πλεονεκτήματα :

• λιγότερη αιμορραγία
  • μειωμένο χειρουργικό χρόνο
  • δυνατότητα επέμβασης και σε ασθενείς υψηλού κινδύνου που λαμβάνουν αντιπηκτικά φάρμακα
  • καμία παρεμβολή με βηματοδότες λόγω του διπολικού ρεύματος
  • απουσία του επικίνδυνου συνδρόμου απορρόφησης με δηλητηρίαση από νερό
  • δυνατότητα αντιμετώπισης ασθενών με πολύ μεγάλα αδενώματα
  • ταχύτερη αφαίρεση του καθετήρα
  • γρηγορότερη ανάρρωση και ταχύτερη έξοδος από το νοσοκομείο
  • ταχύτερη επάνοδος στις καθημερινές δραστηριότητες

Tip: Ενημερωθείτε σχετικά με την Ουρολιθίαση.